2/25/2008

Snö & skum dam

För att få ett avbrott från allt uppackande betämde vi oss i lördags för att sticka iväg och vandra. Tokyo är omgivet av berg och det kommer nog att bli en hel del vandring för vår del. Grymt lyxigt att ha 1000 m toppar ett par timmar bort. Kort o gott, vi tog bilen och ställde in navigatorn på Mount Takao, 1,5h senare var vi framme. Mount Takao är 600 m högt och det fanns några olika leder att välja på för att nå toppen. På vägen upp var det en japansk dam som började prata med oss (eller rättare sagt med e). Efter några artighetsfraser så fortsatte vi vidare mot toppen. Väl framme visade det sig att toppen var värsta turistcentrat. Det fanns restaurang, souvernirshop och visitor centre. Vi gick in och kollade lite i centrat, men bestämde oss ganska snart för att gå vidare - vi ville hinna med en topp till. Man var tvungen att ta av sig kängorna och byta till tofflor för att få komma in och det orkade vi inte. Plötsligt dök dock damen som vi hade träffat på tidigre upp började prata med oss (med e) igen. Hon frågade något om, "har ni sett det här xxx?" "det tar inte lång tid" "kom, jag ska visa". Vi kännde att, ok, vi kan väl kolla då. Alltid trevligt när någon tar kontakt. Vi satte oss alltså snällt ner och började snöra av oss kängorna och följde sedan med henne in. Hon ställde fram stolar till oss och bad oss sätta oss ner. Vi började dock ana ugglor i mossan när hon ställde upp ministolar framför oss.... hmm. Ja, ja, japaner är ju korta tänkte jag. Dock inte så korta visade det sig. Stolarna var till för barn. Och det som hon skulle visa, visade sig vara en sagostund. Hon var helt enkelt en sagotant som berättade sagor för barnen... och oss. Vi satt där snällt och lyssnade, men efter ett tag sa jag till e att "om hon inte är klart 20 i 2 så går jag!" Som tur var (för vem vet jag inte... :-)) så var hon klar 1 min innan dead line. Vi skyndade oss därifrån för att hinna upp till nästa topp. På vägen från sagostundshörnan fick lite roade leenden från den vuxna delen av besökarna.

Nu undrar ni nog var snön kommer in. Jag hade tänkt berätta mer om turen till topp nr.2, men efter att ha lagt så mycket energi på sagotanten orkar jag inte det(!). På topp 2 fanns det iaf snö.

Inga kommentarer: