2/06/2008

Brrrrr

Det är verkligen svinkallt ute, eller så är det jag som har haft för lite på mig. Nu sitter jag uppkrupen i fåtöljen och försöker tina med hjälp av en stor kopp kaffe med varm mjölk. Det går ganska bra, nu har jag iaf kommit så långt så att jag kan skriva... ;-)

Ska försöka summera dagen.
Efter att ha läst ut min bok som för övrigt hade ett ganska förutsägbart slut tog jag Yamanote line till Ueno. Från Ueno begav jag mig per fot mot det område som i guideboken heter "Kappabashi kitchenware town". Lovande namn, inte sant? Gatan visade sig vara ett himmelrike om man är på jakt efter kökssaker. De hade inte bara kökssaker utan även en hel del mat i större förpackning, så jag passade på att köpa lite kryddor som jag inte har hittat i vår matbutik där vi bor. Det kändes som om många av affärerna riktade sig mot restauranger snarare än vanliga hushåll. Hur som hellst, jag åkte ju dit för att leta koppar... Det fanns massor av fina koppar o skålar, men det var så många så jag kunde inte välja ;-) Istället så köpte jag en gryta för shabu-shabu, nu saknas bara brännaren. Lite ironiskt med tanke på att det var koppar som jag var på jakt efter. Nu vet jag iaf vart jag ska åka när jag vill handla keramik. Nästa gång ska jag välja en dag då det inte är +/- 0 och snö, de flesta av affärerna var nämligen inte uppvärmda mer än längst in där ägaren satt. Det var med andra ord svinkallt även inne! I en affär stod det en tekittel o kokade på värmeelementet, det såg lite komiskt ut - skulle tagit ett foto om inte ägaren hade varit så nära...

Efter att ha gått Kappabashigatan upp o ner i ett par timmar tog jag tunnelbanan från Asakusa
till Akihabara och därifrån fortsatte jag hem med JR. Nu är jag hemma i värmen och har äntligen tinat upp :-). Har förflyttat mig från fåtöljen ner på det varma golvet. Helt klart den bästa platsen i lägenheten. Det kommer en bild på dagens inköp om en liten stund....

Inga kommentarer: