2/18/2008

Måndag

Helgen passerade lugnt förbi med en långprommenad tvärs genom Tokyo på lördagen och en premiär-biltur på söndagen. När vi gick på lördagen tyckte vi att det var lite väl många hurtiga löpare ute och sprang. Inte nog med att det var många som var ute, alla såg dessutom väldigt proffsiga ut. Vi upptäckte lite senare på kvällen att Tokyo maraton skulle gå dagen efter, dvs igår. Det förklarar den stora skaran Japaner i stålmannendräkt.

Det har fortsatt att vara kallt, blåsigt och tort i Tokyo. Nu längtar jag verkligen efter våren. Sedan vi skaffade termometern har vi inte bara kunnat kolla vilken temperatur det är ute, utan även vilken luftfuktighet vi har inne. De senaste veckorna har den legat konstant på ~30 % vilket uppenbarligen är ganska tort för på displayen visas dessutom en sur gubbe :-(. Ska bli kul att se hur gubben ser ut till sommaren då det sägs vara 100% luftfuktighet. Har svårt att tro att den är mycket gladare då... Vad jag skulle komma till innan jag snöade in på gubben på displayen var att vi i söndags fick upp luftfuktigheten till 50% (!) - vi lagade sukiyaki. Det är en rätt som man tillagar vid bordet i en stor gryta. Är nog tyvärr dock inte hållbart att laga det hela tiden bara för att få upp fuktigheten....

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hur ser bilen ut?

Anonym sa...

Hej Mia...
Jag fick denna adress av Syster Anna som fått den av din mamma! Har idag på jobbet varit inne och läst om hur ni har det, så spännande!
Otroligt vacker utsikt från lägenheten men är det inte lite otäckt att bo så högt upp?

Sen gillade jag de bilder du lagt in när alla står i kö för att gå på tunnelbanan, otroligt . Haha tror jag ska börja det här med spårvagnarna!
Hoppas att allt är bra med er, jag kommer fortsätta att läsa här....så då vet du nu att jag smyger omkring här!
Kramizar från Linda