2/28/2008

Cykeltur utan karta

Idag har jag varit ute på min första cykeltur i Tokyo utan karta. Att jag sitter och skriver detta nu är ju ett tecken på att jag kom tillbaka hem igen (!), även om det blev några kringelikrokar som inte var planerade. Jag skulle först bara cykla till Japanskan, men när det var klar vid 11.30 var det så fint ute så jag fortsatte att cykla istället för att åka hem. Jag cyklade söderut ner mot ett av kejsarens palats, inte det stor palatset som ligger mitt i Tokyo utan ett mindre. Det är helt galet att de i en stor stad som denna spärrar av två jätteparker mitt i stan bara för att de tillhör kejsaren. Undra hur lång tid det kommer ta innan de öppnar i alla fall vissa delar av parkerna för allmänheten. Antar att det inte kommer ske under tiden som vi bor här.... Efter att ha passerat parken där kronprinsen har sitt hus fortsatte jag mot Yoyogi och Shinjuku. Lite norr om Shinjuku hittade jag en superbra affär som bara hade vandrings- och klättrings-saker. Ibland, eller rättare sagt oftast, är det bra att cykla/gå på måfo då hittar man alltid nya roliga affärer eller kvarter. Det gick vägen utan karta idag men det blev en lite extra tur norr om Shinjuku som jag inte hade räknat med, men vad gör det - jag hade ingen tid att passa o det var soligt o skönt ute :-)

När jag väl kom tillbaka blev det hemmagjord kaffelatte sittandes i soffan med datorn i knät.... snacka om vardagslyx!

2 kommentarer:

Anonym sa...

15-16 km, en bra tur!

moj sa...

20!