2/19/2008

Nya hälsningsfraser & mjölkskummare!

Idag hade jag Japanska-lektion #2, måste säga att det är riktigt kul att ha kommit igång med japanskan. Helt otroligt bara vad trött man blir efter 1,5 h lektion utan paus, trodde först att 1,5 h skulle vara lite lite men det räcker gott o väl. På schemat idag stod hälsningsfraser. Vissa av dem kunde jag sedan innan medan andra var helt nya, tex. den mycket användbara "hej då" frasen som man använder på jobbet: "Otsukaresama deshita" = thank you for your hard work, detta säger den som sitter kvar och jobbar medan den som går säger "O-saki ni shitsureeshimasu" = Good bye. Det är dock inte samma good bye som man använder mellan kompisar... Jag fick lite hemläxa när det gäller uttalet (!) inte helt lätt att uttala kan jag lova :-)

Eftermiddagen spenderade jag tillsammans med två andra svenskar. Vi startade med lunch och gick sedan runt och utforskade Ikebukuros affärsutbud. Jag har länge tänkt köpa en mjölkskummare och idag hittade jag en inne på Illums till pangpris! Nu kommer det att bli skummad mjölk till kaffet vill jag lova :-P.

2 kommentarer:

Pamela sa...

Gratulerar till ett bra köp!
Har en liknande som har gått varm för både varm och kall mjölk i flera år nu :-) Ser fram emot att få testa den på riktigt i maj!

Unknown sa...

" Alla vet...... att japaner inte äter saltlakrits "
hälsn. Ingegerd