3/16/2010

värmeslag light


stackars C fick smaka på den japanska sommaren idag. vi var ute på en promenad på förmiddagen med en avslutande lunchpicknick i mejiroparken på vägen hem. C var vaken hela picknicken och låg på sin filt alternativt satt i mitt knä och jollrade. det var riktigt varmt idag så efter ett tag tyckte han att det var lite väl varmt att ha på sig de tjocka byxorna som jag hade tagit på honom i morse. "det gäller att inte kasta kläderna för snabbt på våren"- börjar tro att det uttrycket bara gäller hemma i Sverige, här har vi haft stekande sol och runt 20 hela dagen och fuktigt (=bastu). efter knappt två timmar i parken var det hög tid för C att sova och jag trodde i min enfald att han skulle somna i vagnen på vägen hem, men det tyckte han var på tok för svettigt. det slutade med att jag fick bära honom på armen så att han fick lite luft och köra vagnen med den andra. väl hemma åkte byxorna av och byttes ut mot ett par luftigare. nu sitter han och sover i selen och jag står och bloggar med datorn på byrån i sovrummet (svalaste rummet) och dricker kall mjölk. tänkte göra mig en kopp kaffe, men maskinen låter så mycket och det gäller att inte väcka den björn som sover....

eftermiddagens mission: köpa solhatt till C (det är dock inte säkert att det går, sommaren har ju officiellt sett inte börjat än)

(och för de mor- och farföräldrar som undrar så höll sig C i skuggan hela dagen, men det var ändå varmt och han behöver ändå en solhatt)

1 kommentar:

matsu sa...

Bra tänk om/för/med lille C :-) :-)