7/14/2011

julafton

imorse var det som julafton här i vårt lilla temporära boende. flygfrakten kom och jag och C fick återse lite saker som vi inte hade sett på 4 månader. hyfsat lång tid för mig och vääääldigt lång tid för en 1-åring. lyckan var dock total när leksak på leksak packades upp ur kartongerna. han sprang fram och tillbaka i lägenheten och höll så mycket som var fysiskt möjligt i sina små händer. helt lyrisk.

jag kanske ska backa tiden en vecka och berätta vad som hänt sen sist. för nu råkar det ju faktiskt vara så att det är exakt en vecka sedan vi landade här i sydney. anledningen till att det har varit torka här på bloggen är att vi inte har haft internet, men nu när flygfrakten kom så kom även en liten laptop som gick att koppla upp på nätet där vi bor. jag gjorde några tappra försök att blogga och surfa från paddan, men lyckades inte hitta något öppet trådlöst nät, så det gick tyvärr inte. nu har jag dock ett antal gamla inlägg som inte är publicerade och vid det här laget lastgamla, får se vad jag gör med dem. kanske lägger upp bliderna i alla fall.

förra helgen ägnade vi åt att åka och handla mat och förnödenheter på närmaste mall. vi åkte även över bron till andra sidan hamnen för att se om området där var något för oss att bo i. tror dock inte det. måndag-onsdag såg ungefär lika dana ut för mig och C. e jobbade så vi hade dagarna för oss själva. på förmiddagarna gick vi till en stor lekplats som är toppenbra för små barn, sen hem för vila och lunch och sen till någon annan lekplats på eftermiddagen. jag måste säga att det är väldigt barnvänligt här i sydney. mycket lovande med tanke på året som kommer.

idag har vi haft en lite annorlunda dag efter flygfrakten kom. e var hemma lite längre för att vänta in leveransen tillsammans med oss. när den hade kommit och var uppackad så åkte han till jobbet och vi fortsatte att greja lite här hemma. klockan gick och det blev inget parkbesök på förmiddagen utan jag gick för att lägga C här hemma innan lunch. när han nästan hade somnat knackade det på dörren och det visade sig vara veckostädningen som kom. inget sova här alltså. istället fixade jag en lite tidig lunch ackompanjerad av damsugare och pratglada damer som ömsom klappade C på huvudet och ömsom nöp honom i kinderna. som tur var fann han sig i behandlingen trots att han både var trött och hungrig. när de var klara och vi hade ätit vår lunch gjorde jag ett nytt försök att lägga C, men var nära på att ge upp. han var helt speedad. kan bero på alla leksaker som dök upp i morse. en timma och lite tårar senare så somnade han till slut. lika bra det. jag hade nästan gett upp, men visste samtidigt att kvällen skulle bli superjobbig om han inte sov alls. nu råder dock ett tillfälligt lugn. C sover och jag har lite datortid. vilken lyx. när han vaknar blir det parken och sen tänkte vi gå och kolla på ett hus som det är visning på här i området. spännande. det var ännu en anledning till varför jag ville att han skulle sova. en visning klockan 5 hade nog annars varit utesluten.

jaha, det var allt för nu.

2 kommentarer:

morfar sa...

Hoppas ni hittar ett hus innan "båten" kommer :-) :-)

Anna sa...

Så fantastiskt spännande Mia! Jag väntar på varje inlägg så håll bloggen uppdaterad :-)

Hoppas ni hittar ett boende som känns ok så ni hinner komma i ordning innan bebisen (D?) kommer.