1/09/2008

Dag 4

Ja, då var vi inne på dag 4 i Tokyo. Det känns som om jag har varit här i flera veckor, men så har jag väl fått mer nya intryck de här dagarna än under flera månder hemma. Nedan har jag försökt sammanfatta några av sakerna som jag har varit med om:

Sushi-incidenten
I måndags valde vi att äta sushi till lunch. De flesta stora varuhus har en restaurangvåning högst upp i huset, och vi begav oss därför dit. Efter kort tid hittade vi en sushi och gick in. Efter att ha blivit lotsad in till en plats av två personer började vi beställa bitar. Vi betsällde lite blandat och de var ungefär som hemma med enda skillnaden att fisken var enorm och det bara var lite ris under. Jag gjorde som jag brukar göra hemma - bita av bitarna - för att slippa få in all fisk i munnen på en gång. Detta resulterade i att jag tappade halva biten i skålen med soya som stod framför mig. Jag lyckade stänka soya på e'stelefon, min kjol o tröja samt på bordet och brickan. Det tog inte många sekunder innan en liten dam som jobbade där kom springande med en ny varm handduk (man får varma handdukar innan maten för att torka av och tvätta händerna) till mig samt bytte genast ut min bricka. Hmm så kan det gå. Lärdom av detta blir:
1. bit inte av shushibitarna om du har soyaskålen under
2. soya går bra att tvätta bort med varmvatten :-)

Adapterinköp
Mitt uppdrag dag 4 var att ge mig ut på stan för att hitta en adapter mellan svenska kontakter och japanska uttag. Jag började innan lunch med att titta i de affärer som borde ha sådanan saker, men utan framgång. Alla affärer som jag var inne i hade minst 7 våningar (!) och det var inte helt självklart vart de förvarade adaptrar. Jag frågade några (obs unga personer) om hjälp, men de såg ut som frågetecken och verkade inte förstå ett ord av vad jag sa. Efter lunch gick jag ut med en ny strategi - jag tog med mig en adapter från hotellet som jag vet funkar. Först frågade jag på hotellet vart man kan köpa adaptrar och då hänvisade de mig till samma affärer som jag redan hade varit i. Hmmm tänkte jag. Jag gick dit igen med adaptern i fickan, och nu gick det bättre. Det resulterade i att jag fick med mig två olika adaptrar hem och båda verkar funka. Gött jobbat.

3 kommentarer:

th sa...

Hmmm...man skall inte sända ut amatörer.....

Sven sa...

HAHAHA på incidenterna... Jag ser med stor entusiasm fram emot framtida snedsteg & missförstånd... (vilka borde vara i princip dagliga nu i början ;-)

/S

Anonym sa...

...nya erfarenheter.