10/12/2010

permiärtur

nu har vi varit ute på premiärcykelturen. C var mindre nöjd till att börja med, men gillade strax läget och verkade på det hela tycka att det var rätt så ok. premiärturen gick till en cykelaffär för att köpa nya tätningsgummin till ventilerna och sen till en lekplats.

jag förundrades ännu en gång över hur hög servicen kan vara ibland (inte alltid). när jag kom fram till cykelaffären så kom en expedit springande (bokstavligt talat) för att hjälpa mig. jag förklarade på knackig japanska vad det var som jag behövde hjälp med, varpå hon snabbt plockade loss det trasiga gummit, sprang in i affären för att hämta nya delar, sprang ut, monterade och fyllde däcket med luft. snabbt gick det. när hon var klar och jag hade fått 3 tätningar till som jag bad om stod hon bara där och log varpå jag frågade:

- ikuradesuka? (hur mycket kostar det?)
- saabisudesu, saabisu! (service, dvs inget) stort leende.

snacka om service! jobbet utfört i raketfart och det kostade gratis :-)

1 kommentar:

matsu sa...

Det var som sjutton, vilken service. ... och C har hjälmen på, bra! :-)