1/03/2010

Japanese New Year (正月, shōgatsu)

nyår är en av de störst högtiderna här i Japan och under det nya årets första dagar hör det till att man besöker ett shrine och ber för det nya året, på japanska kallat Hatsumode.

idag när jag och e passerade ett av templen här i ikebukuro kunde jag inte låta bli att ta ett par kort. jag tycker att det är lite ironiskt att Japanerna även när de är lediga väljer att köa. de gör det dock till en grej. i kön till just det här templet kunde man köpa både yakitori (grillad kyckling på spett) och någon form av varm dryck. det påminde lite om kön till ett sportevenemang. kanske är något för svenska kyrkan att ta efter. jag menar göra kyrkobesöken lite mer avslappnade och mer som ett jippo, det kanske skulle locka fler. hmmmm

som ni ser är kön relativt lång. kan dock meddela att det är inget i jämförelse med den kö som vi såg förra året in till Meiji jingu (det stora templet mitt i yoyogiparken).

Inga kommentarer: