12/08/2009

lunchklockor, stämplar & kölappstanter

dagens utflykt gick till motsvarande stadsdelskontoret där vi bor för att registrera C som ny medborgare. jag försökte redan förra veckan men då hade jag inte med mig en bok som de var tvungna att sätta en stämpel i (fråga mig inte varför). idag gick vi således tillbaka till kontoret med boken i högsta hugg och tänkte att det här är nog avklarat på ett litet kick. blanketterna var redan ifyllda från förra veckans besök så jag traskade glatt iväg för att hämta ut en kölapp. framför kölappsmaskinen (ca 5 cm framför) stod det en dam som tydligen hade till uppgift att dra ut lappen och ge till kunden. jag sa till henne att jag skulle registrera C varpå hon tittade på mig med en frågande blick. så klart att de som jobbar vid disken för foreign registration inte förstår engelska! jag sträckte mig därför lite smidig runt henne och snodde till mig en lapp helt själv och gick och satte mig.

efter en liten stund hördes en välbekant signal, lite för välbekant men inte vidare saknad... jag kollade på klockan, men visste redan innan vad den skulle visa. jepp. så klart att klockan var 12.00, det var ju den "nationella" lunchsignalen. på något vis här i Japan så känns det som om man ständigt är jagad av klämtande klockor och andra signaler som talar om när man ska göra vad. eftersom jag nu när jag är en "fri" människa behöver jag inte bry mig om signalerna. jag får i stället vara glad om jag får i mig någon lunch över huvud taget, men det är en annan femma. de av de anställda inne på kontoret som inte jobbade med något ärende eller pratade med någon kund flyttade lite lätt på tangentbordet och packade glatt upp sina lunchlådor. måste säga att jag var glad när jag stod där att de inte har för vana att värma sin medhavda lunch, annars hade det legat som en tung ridå av ris, vinäger, soja och skum fisk doft över hela kontoret.

som tur var tog inte alla lunch samtidigt, utan det var någon som kunde hjälpa mig. undra om de som inte åt prick 12 fick någon lunch idag, jag menar får man äta utanför de officiella lunchtiderna??!? efter att ha växlat några ord, väldigt få ska tilläggas eftersom de knappt förstår någon engelska, och en timmas väntan var de till slut klara med registreringen av C. boken hade fått sina stämplar och vi fick lov att gå. puh!

1 kommentar:

matsu sa...

Assistenter, assistenter på väg
:-) :-)