2/28/2009

The national art centre

Igår blev en museumsdag för oss. Vi gick till The national art centre, Tokyo, en byggnad som jag fram tills igår bara hade sett utsidan av. Själva museumet har spännande och annorlunda design, se bild nedan, och mina förväntningar på utställningen/arna var höga.

Vi hade inte läsa på något innan så vi visste inte vilken typ av utställning som visades. Vi köpte i alla fall biljetter till den nuvarande utställningen som visade sig vara av Kayama Matazo. Han hade en bred repertoar, det mesta i klassik Japansk stil (som vikskärmen nedan). Det fanns mycket fint, dock galet mycket folk. Tur att både jag och e var huvudet längre än snittet och att målningarna var stooora. Annars hade vi nog inte sett något. Det var kö från att vi gick in på utställningen och hela vägen till utgången. Nästan värre än i tunnelbanan. Vi gick en meter bakom kön (den var 4 personer bred) och tittade över huvudet på alla. Jag pallar inte att köa mig igenom en utställning! För mig är konstmuseum förknippat med stora, tomma (nästan), tysta rum som har en nästan religiös känsla, och där konsten hänger så att man kan se den...

Förutom specialutställningen av Kayama Matazo var det en annan utställning där eleverna på fyra (tror jag) av Tokyos konstskolor ställde ut sina examensprov. Det var en mycket större och intressantare utställning. Det var dessutom färre människor och gratis inträde. Vad lärde vi oss av detta? Jo, innan vi köper biljetter så ska vi kolla vad det finns att välja på..... Jag ångrar dock inte att vi gick på Matazoutställningen, det var oerhört intressant att titta på alla människor (som alltid här i Tokyo).

Inga kommentarer: