2/20/2009

Bra start på dagen?

Den här dagen började lite skumt. Jag skyndade som vanligt iväg till tåget, knäppte jackan i hissen för att spara tid och han precis fixa klart ipoden innan hissen var framme på våning 1. Jag skyndade genom regnet till stationen och kom fram i tid för att hinna med det vanliga tåget, 7.42.
Här börjar det skumma. Idag var tåget mycket kortare än vanligt. Det har hittills inte hänt, så jag borde ha börjat ana ugglor i mossen redan här. Väl på tåget var det mer folk än vanligt, men det tänkte jag hängde ihop med att det var färre vagnar - alltså inget konstigt med det heller. Jag fick stå och knö hela vägen till Omiya. Framme i Omiya gick typ 80 % av - gött tänkte jag, sittplats (jippi). När tåget började rulla igen var nästa station Toro, ooops, skumt. Toro har jag hittills inte passerat på vägen till jobbet. Ok. Inget att göra, bara att gå av i Toro och ta nästa tåg tillbaka. Problemet var bara att tåget tillbaka var ett tåg som gick in mot tokyo (såklart, eftersom vi var tvungna att åka tillbaka till Omiya och byta). Jag brukar alltid titta på de som pendlar in mot Tokyo med medlidande i blicken, tågen är alltid fullkomligt packade. När jag klagar över att en få ståplats så kan de som pendlar in mot stan vara glada om de får upp en arm så att de kan klia sin på hakan (om det nu kliar just på hakan vill säga). Tillbaka till min tågresa. Jag fick alltså känna på hur det riktiga äkta pendlarlivet är i morse. Och inte bara jag. Vi var säkert 10 andra utlänningar som hade missat att vi satt på fel tåg (i sådana här lägen hade man önskat att de även läste upp meddelanden på engelska). Framme i Omiya var vi tvungna att byta för att komma på rätt tåg norr ut igen och även där var hela perrongen full med folk. Det stod folk och köade framför varje utmärkt stopp på perrongen. Oerhört konstigt, det brukar inte vara så många som åker norr ut... Det var alltså bara att återigen knö järnet för att över huvudtaget komma med tåget. Puh. När jag väl kom fram till jobbet var jag helt slut. Tur att det är fredag. Glömde jag säga att det regnar idag. Bra start på dagen...?

1 kommentar:

Sven sa...

Vad va felet då?