12/03/2008

Ärtsoppa

...på bönor, eller vad det nu är som kokar i min stora kastrull.
Jag tänkte slå till på stort den här veckan och göra hemmagjord ärtsoppa. Är grymt sugen på ärtsoppa, har nog inte ätit det på ett år säkert. Vi köpte några paket med torkade gula ärtor för ett tag sen för att ha hemma i fall andan faller på, vilket den gjorde i går. Det visade sig dock att det "gula ärtorna" som jag la i blöt igår kväll ändrade form under natten till något som mer liknade små fina bönor. Hmmm tänkte jag, kanske de har andra sorters ärtor här i Japan, det är ju trots allt en ö! Nu efter att ha kokat den j---vla soppan i 1 1/2 h börjar jag dock misströsta. Det virvlar fortfarande runt små fina välformade bönor i grytan och det är inte ens i närheten av att vara en härligt sönderkokt ärtmassa. Suck. Det enda som gör att det påminner om ärtsoppa är timjansdoften, men den kan man ju framkalla utan vare sig ärtor eller soppa.... :-(. Det är de gröna små öarna som ni ser på bilden nedan.

Får se om jag ger den en chans imorgon eller ej. Det beror på hur hungrig jag är.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det är nog sojabönor du har råkat på! De är klotrunda innan man lägger dem i blöt. Förrädiskt lika gula ärter då. Osis!

moj sa...

tack för tipset, får se hur det smakar ikväll...

Sven sa...

bönslaffset?

Anonym sa...

Mat som man bär ut i lagårn?? Jag vet hur rikitig ärtsoppa ska se ut!