12/02/2008

Dagens lunch

Under lunchen idag så började mina kollegor prata om det populära nyårslottot som pågår. De flesta skulle köpa lotter och högsta vinsten visade sig vara några hundra miljoner yen, kommer inte ihåg exakt, men det var en rejäl summa i alla fall. Glad över öppningen så passade jag på att fråga mina kollegor vad de skulle göra om de vann hösta vinsten. Det är ju superintressant att få reda på vad en japan skulle göra om han eller hon inte behövde jobba, det är ju annars det enda de gör. Han som satt brevid mig var tyst en lååång stund sen sa han "om jag vann högsta vinsten så skulle jag flytta till en öde ö!" "kanske till och med köpa ön", detta till de andra kollegornas förtjusning. Svaret kom så spontant! Det tycker jag är ett tydligt tecken på att många trots allt längtar bort från ekorrhjulet och allt folk. Här går det knappt att var själv om man inte stänger in sig i sin lägenhet eller sitt rum. Det är folk precis överallt! En känsla av lättnad infann sig när jag med ett småleende på läpparna påminde mig själv om att jag inte kommer att vara här för alltid. Jag är då i alla fall glad över att jag inte är född som Japan!

Inga kommentarer: