11/03/2008

Helgens utflykter

Här kommer en liten summering av helgen.

Lördag
I lördags var det strålande sol och alldeles underbart höstväder. Vi tog tåget ner till Shinjuku på morgonen och började dagen med en tur i Shinjuku parken. Jag har varit där ett par gånger innan men det är kul att komma tillbaka och se naturen ändras med årstiden. Det är fortfarande lite för tidigt att se några höstfärger här nere i Tokyo, men istället kunde vi se rosorna blomma. Efter att ha gått runt i parken en stund gick vi tillbaka mot stationen och åt lunch uppe i Takashimaya department store. På våning 11-13 har de restauranger och flera solterrasser med utsikt över stan. Nu var det dock lite väl blåsigt så vi valde att sitta inne. Helt ok det med. På eftermiddagen var det fri lek som gällde.

Söndag
I söndags bar det av tidigt med tåget ned mot Kamakura. Vi tog shonan shinkjuku line hela vägen från Ikebukuro till Kamakura. Hela resan tar en timma, vanligtvis brukar det gå snabbt, men den här gången fick de flesta av oss stå upp hela vägen för att det var så fullt. Lite segt, men helt ok. I kamakura började vi med att besöka den stora buddan (Daibutsu), efter buddabesöket letade vi upp ett lunchställe. Vi hittade ett litet surfinspirerat ställe nere vid stranden, grym utsikt och originell inredning. Som vanligt tomt på Japaner, det verkar som om de inte gillar hav och stränder... När maten kom in kunde vi än en gång konstatera varför Japanerna är så små, portionerna är minimala! Ja, ja, bra för figuren men inte för humöret...

Efter den sparsamma lunchen fortsatte vi längs stranden med riktning mot Enoshima, en liten ö som sitter ihop med fastlandet med en bro. När vi kom halvvägs kunde vi se Mt Fuji skymta fram i molnen. Väldigt mäktig och vacker syn. För mig som hade varit i Kamakura/Enoshima förut var detta dagens höjdpunkt. Ska försöka lägga upp några bilder senare... Efter en tur ut till ön var vi alla trötta i benen och allmänt sega. Tillbakaresan gick med monorail från Enoshima till Ofuna där vi bytte till ett tåg som tog oss hela vägen hem. Lång dag med mycket intryck och många km i benen!