10/26/2008

Dag #2

Idag blev det ännu en dag med fullspäckat schema. Vi startade i Ueno och gick per fots ner till Akihabara. På vägen kollade vi in marknadsstånden som finns utmed spåren söder om Ueno. Det fanns allt från jättetentackler till märkesväskor. Jag tror att det var uppskattat bland gästerna även om det var mycket nytt att ta in på en gång. Från Akihabara tog vi sedan Yamanote line ner till Yūrakuchō. Från Yūrakuchōstationen var det sedan en kort promenad bort till Ginza. Ginza är lite kul att besöka en söndag, då den största gatan avstängd från trafik. H&M öppnade sin första butik i Japan i Ginza för ett par veckor sedan och tro det eller ej, men det var fortfarande lång kö för att komma in! Helt sjukt. Får se om jag orkar lägga upp en bild lite senare...

Efter att ha promenerat runt i Ginza ett tag och tittat på människor och märketbutiker tog vi tåget från Shinbashi ner till Hamamatsucho. Från Hamamatsucho gick vi till Shibakoen. Där kan man se både stora tempel och Tokyo tower på nära håll. Efter att ha gått runt där ett tag och fotat lite som äkta turister gick vi norr ut med siktet inställt på ett av mina favorittempel i Tokyo. Templet ligger uppe på en liten kulle och det går en brant trappa upp. Trappan är så brant och lång så att man nästan får svindel, och det säger jag som inte ens är höjdrädd! Efter sista tempelbesöket tog e o jag en tunnelbana hem (jag somnade!). Våra besökare beslutade sig för att pröva vingarn och gav sig av mot Kejsarpalatset (Kokyo) helt själva. Får se om de hittar hem igen....

Inga kommentarer: