12/31/2011

2011 - ett år men det känns som 5!

nyårsafton för exakt ett år sedan var vi på nya zealand och gick upp på "the mount". 12-slaget skålades in på en takterass med ett glatt gäng.
på vägen hem från nya zealand gjorde vi ett stopp i hong kong. här sitter C och väntar på att hotellfrukosten ska bli serverad.
i januari spenderade vi dagarna med att leka med Cs tjejkompisar. lilla o och a. lillebror var bara ett litet frö i min mage men gjorde sig påmind dagligen. jag föll mer och mer in i Cs dygnsrytm. sova 11-12h per natt. frukost, mellanmål, lunch, eftermiddagsvila, mellanmål, middag och sen tidig sänggång.
i februari mötte vi våren i tokyo. plommonträden blommade och himlen var blå - varje dag (det är så jag minns det i alla fall :-))
den 11 mars hände det som inte fick hända, men som alla visste skulle hända, en stor jordbävning drabbade japan. epicentrum var inte nära tokyo där vi befann oss, men trots det så var det en 6a. jag och C var hemma på 30e våningen och det gungade rejält vill jag lova.
helgen efter jordbävningen låg det ett konstigt lugn över tokyo. solen strålade och fåglarna kvittrade. konstigt. vi gick till vår lilla park och hade lite picknick. var ju tvugna att gå ut. hemma så gungade huset fortfarande då och då av alla efterskalv så det var skönare att vara ute.
efter jordbävningen åkte C och jag med farmor och farfar tillbaka till sverige och fick uppleva vinter.
i april mötte vi våren hemma hos mormor&morfar
i maj satte jag och C oss på planet ner mot sydney för att möta upp e och kolla på tänkbara ställen att bo på. här ser ni C på berget av väskor i singapore där vi stannade en natt för att vila lite.
i maj besökte vi alltså det som skulle komma att bli vårt nya hem. här ser ni C på "vår" lekplats.
i juni pendlade jag och C mellan mormor&morfar i ullervad och farmor&farfar i lerum.
vi hann träffa tokyokompisen lilla o ett par gånger
i juli bytte vi sedan sommaren i sverige mot vintern i sydney.
juli månad när vi landade i sydney var den regnigaste på 60(!) år. som den sanna svensk jag är sa jag "there is no bad weather only bad clothes" varpå aussisarna tittade frågande på mig.
i augusti flyttade vi ÄNTLIGEN in i huset och kunde packa upp alla våra saker som hade åkt båt från tokyo. C fick en alderles egen cykel!
i slutet av augusti kom farmor hem till oss och vi vågade oss på en tur in till city. nu gjorde det ju inte längre något i fall lillebror skulle dyka upp. farmor stannade i hela 5 veckor och var till stor hjälp både innan och efter lillebrors ankomt.
när vi inte var inne i stan på sightseeing så hängde vi mest i olika lekparker.
lillebror trivdes bra inne i magen och valde att inte komma för tidigt (vilket jag var väldigt glad över). kändes MYCKET skönt att hinna hitta ett hus, flytta in OCH packa upp det mesta innan hans ankomt.
i mitten av september föddes äntligen lillebror!
i oktober fyllde C 2 år! det damp ner ett paket i lådan var och varannan dag (tack alla snälla där hemma!) och till slut så trodde han att det skulle vara så - att man skulle få paket nästan varje dag alltså.
oktober var även månaden då han knäckte "hopp-koden". han hoppade och hoppade och hoppade, och hoppar fortfarande kan jag lova.
lillebror växer så det knakar och är för det mesta en glad liten kille.
bröderna bus ute på baksidan.
i november började vi på riktigt utnyttja trädgården och poolerna. mycket uppskattad aktivitet för 2-åringar.
i november har vi mest hängt på strande på helgerna. C älskar att springa i vågorna och gräva gropar i sanden. lillebror är nöjd bara han får vara med och titta.
nu är det december och vi firar jul&nyår i sverige för första gången på 3år! tillsammans och med 2 barn!

Inga kommentarer: