8/18/2008

Första dan på jobbet

Sådär då var den avklarad. Första dagen på jobbet efter semestern alltså. Dagen gick förvånansvärt fort och det mesta var sig likt. Några överraskningar bjöds det dock på.

1. möbelrokad
Jag trodde inte att våra skrivbord kunde stå tätare, med där hade jag fel. Det har skett en smärre ommöblering när jag var borta och det var lite nya ansikten. Mitt skrivbord stod dock kvar. Eller nästan i alla fall. När jag skulle sträcka mig upp och släcka lampan vid lunch märkte jag att snöret hängde lite närmare än vanligt.

2. solkommentar
Jag har nog aldrig känt mig så blek efter semestern som i år och ändå fick jag följande kommentarer från Japanerna: "vad har hänt med ditt ansikte?" "du har en annan färg" "har du bränt dig (sunburn)". De använder inte ordet "sun tan" vilket är det ord jag skälv skulle använda för min svagt ljusbruna färg. Kan dock förstå att de reagerar eftersom många Japaner går med solparasoll, UV-vantar (upp förbi armbågarna) samt heltäckande kläder och givetvis en solhatt! De får i och för sig igen det när de närmar sig 80. De flesta gamla i det här landet har väldigt släta ansikten. Hmm undrar dock om det är värt att gå omkring och se ut som ett spöke bara för att ha släta kinder när man är 80.... Ska fundera..... Nej. tror inte det!

2 kommentarer:

Sven sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Sven sa...

"När jag skulle sträcka mig upp och släcka lampan vid lunch märkte jag att snöret hängde lite närmare än vanligt." :D

Go snöret!