12/30/2012

2012 del 1

2012 skålades in i Sverige närmare bestämt hemma hos mina föräldrar och jag minns väl hur jag sa till e när vi skålade att "jag hoppas att 2012 inte blir lika "spännande" som 2011". nu när jag tittar i backspegeln så blev det kanske inte riktigt det (ingen jordbävning på 9.0, ingen ny bebis men dock en intercontinental flytt) men ganska mycket hann dock hända. mer om det nedan. 

januari började som sagt i vintersverige med C dryga 2 år gammal och lillebror endast 3 månader. någon vecka in i januari satte vi oss åter på planet för den dryga dygnslånga resan "hem" till sydney, som var vår hem just då. jag minns väl hur glada båda barnen var när vi kom fram till värmen och de kunde röra sig lite friare igen. C brukade ta sitt kvällsbad i baljan på baksidan och lillebror var nöjd nästan jämt. själv så kom jag iväg och morgonsimmade i en av havspoolerna med min australiensiska vän. Härligt!
februari flöt på i samma stil. sol, värme och strand. inte så mycket bad dock av praktiska skäl. lite svårt att ta sig ner till vattenbrynet med vilda vågor själv med en 2-åring och en bebis. C var dock som tur var väldigt nöjd med att gräva i sanden.  vi hann också med många play dates (som aussisarna så käckt kallar det) lek på baksidan och färglek. lillebror fick också smak på mat och växte så det knakade.
i mars fortsatt det ljuva strandlivet som också de varmaste dagarna bröts av med ett besök på IKEA. C och bästisen V älskade IKEA (tror att vi hann med 3 besök!) och provsatt/låg allt de kunde. det var i mars som antalet spindlar ökade markant, detta pga av alla översvämningar (sas det) och vi hade en hel del runt huset, dock ej giftiga. något annat som vi hade då och då inne var kackerlackor. C tyckte alla insekter var väldigt spännande med fick strikta orders om att inte röra några! detta eftersom vi inte riktigt visste vilka som var gifta eller ej. lillebror var fortfarande behändig att ha att göra med, han stannade mer eller mindre där man la honom. mycket praktiskt.
i april visste vi till slut att sydneytiden snart var över. vi visste också att lasset skulle gå till sverige och ingen annan stans. jag försökte njuta så mycket som möjligt av den sista tiden. brukade packa in ungarna i vagnen tidigt på morgonen innan lillebrors första lur och ta en power walk utmed havet. en tur som nästan alltid avslutades med lek och mellis vid stranden. bara minuter från stranden låg en fruktbar där man kunde köpa färskpressad juice och skivad frukt. 2-åringen hade ingen aning om vilken lyxig tillvaro han levde i! nu vet han. april var även månaden då jag fyllde år och blev uppvaktad av våra vänner med jordgubbscupcakes. yum!
i maj packade vi slutligen vårt bohag och åkte hem. innan dess hann vi med en tur till blå bergen med vänner och lite lata dagar i coogee/sydney då e tog ledigt lite innan hemresan. många härliga minnen därifrån. när allt var packat och klart i huset bodde vi några nätter i en lägenhet nere vid coogee beach. det var många mornar som jag fick se soluppgången. på något sätt känns det mer ok att vara uppe vid 5.30 om man har en så vacker utsikt att titta på som den nedan. efter sydney stannade vi ett par nätter hos vänner i bangkok, njöt lite mer av värmen och bad i pool innan vi satte oss på sista planet hem till landvetter. även hemma i sverige fick jag nöjet att se soluppgången. inte lätt att få jetlagade ungar i fas när nätterna är så korta som de är i slutet av maj.... det var också i slutet av maj som vi flyttade in i en tillfällig lägenhet inne i göteborg i väntan på att kontainern med våra saker skulle komma. ...och det spända väntan på om vi skulle hinna hitta ett hus att flytta in i..
.....fortsättning följer

Inga kommentarer: