4/22/2012

Müsli!

Tjoho!
Här ser ni resultatet av min första egenhändigt gjorda müsli. Eller, tja, den andra om man ska vara petig. Första omgången blev bränd så jag gjorde ett nytt försök när jag ändå hade ångan uppe. Så hör gjorde jag:
Blandade alla torra ingredienser i en långpanna
Havregryn
Linsmjöl
Solrosfrön
Kokosflingor
Hackade mandlar (hade bara mandlar hemma, men det nog gott med alla typer av nötter)
Massor av kanel och då menar jag MASSOR
Rörde ihop en dryg deciliter vätska bestående av
Vatten, olivolja och lite honung
Sen gojsade jag ihop allt och rostad det i ugnen i 200 grader i 20-30 min. Fick röra runt några gånger så att det inte skulle bränna. Sen när det var klart och svalt hällde jag upp det i en burk, tillsatte lite russin och all bran. Klart! Det började med att jag när vi handlade idag störde mig på att all müsli hade ca 20% socker eller mer i sig. Aningen mycket. Eftersom müsli mest består av havregryn tänkte jag att hur svårt kan det vara - typ. Återstår att se imorgon när jag provar den. Får se om den är ätbar.

Inga kommentarer: